Partner-projekter
En lang række organisationer, virksomheder, grundskoler, ungdomsuddannelser og vejledningsenheder bakker op om Erhvervsuddannelsernes år 2025 med deres egne projekter, der alle har det fælles mål at øge kendskabet til erhvervsuddannelserne og de mange forskellige og fantastiske fremtidsmuligheder, der ligger i dem.
Partner-projekter kan blive præsenteret her på siden. Så har du også et erhvervsuddannelses-projekt, der skal nævnes – og vil du gerne have tilsendt en digital aktiveringspakke fra Erhvervsuddannelsernes år 2025 med logoer, bannere og SoMe-opslag, så kontakt SkillsDenmark, som er sekretariat på projektet.
Beskriv dit projekt, formålet og send gerne et link med, der fortæller mere.
Jo mere, vi kan få udbredt logoet for Erhvervsuddannelsernes år 2025, jo mere kan vi vise, at det er hele Danmark, der står sammen om at klæde flere børn og unge bedre på til at træffe det rigtige uddannelsesvalg for dem. Og sikre, at erhvervsuddannelserne bliver en del af samtalen mange flere steder, end vi er vant til.
Kontakt:
Simon Neergaard-holm
Direktør, SkillsDenmark
Telefon: 29 87 55 46
Mail: snh@skillsdenmark.dk
19 erhvervsskoler med Syddansk Erhvervsskole i front har i samarbejde med Stockholm Universitet og med støtte fra Region Syddanmarks uddannelsespulje udviklet det højteknologiske lærings- og vejledningsspil T.E.G. Solution. Projektet er målrettet elever i udskolingen og kobler med gamification og augmented reality klimaudfordringerne til de unges uddannelsesvalg.
Region Midtjylland støtter en lang række projekter på erhvervsuddannelsesområdet, der alle taler ind i formålet med Erhvervsuddannelsernes år. Fra at sikre bedre overgange fra folkeskolen til nye læringsformer på erhvervsuddannelserne. Alle projekter er samlet i projektbanken, hvor du kan læse meget mere.
Copenhagen Skills (projektperiode 2023 – 2025) inkluderer alle erhvervsskoler i Region Hovedstaden og har fokus på rekruttering til erhvervsskolerne gennem informationskampagner og brobygningsaktiviteter for blandt andet udskolingsklasser, FGU og studenter, som ikke er kommet videre i uddannelse.
Nye broer til flere faglærte (projektperiode 2024 – 2027) er et projekt mellem SOSU H og alle VUC-centre i Region Hovedstaden. Det overordnede formål med projektet er at udvikle og afprøve nye værktøjer, metoder og forløb, der skal tiltrække flere voksne til en erhvervsfaglig velfærdsuddannelse og styrke overgange mellem grundforløb og hovedforløb.
Ni syddanske erhvervsskoler opkvalificerer faglærere og udvikler nye undervisningsforløb til den grønne omstilling for at styrke elevernes kompetencer til den grønne omstilling. Lærerne skal både have et generelt overblik over klimaudfordringen, den grønne omstilling og dens betydning for virksomhederne - blandt andet hvordan det påvirker fag og brancher.
12 syddanske erhvervsuddannelser er gået sammen om at skabe trivsel i faglige læringsfællesskaber (TFL). DidaktiskeVidenPersoner (DVP) faciliterer en opdatering af trivselsstrategi og omlægning af undervisning til trivselsfremmende faglige læringsfællesskaber (TFL) på skolerne og deltager aktivt i forankring i undervisningen gennem øget viden, observation og sparring til lærerne.

AI til uddannelse og job
Dette projekt handler om, at eleverne på erhvervsuddannelserne lærer at bruge generativ AI til at styrke deres læring under uddannelsen og opnår kompetencer til at anvende AI i deres fremtidige job. Det sker gennem kompetenceudvikling af lærere, gentænkning af undervisningen så AI bliver en integreret del af alle fag og udviklingen af et ”AI-akademi” - det vil sige undervisning i problematikker, muligheder og karrieremuligheder knyttet til AI på tværs af alle fag.