Uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver integreres mere i skolens fag
Når uddannelse og job-perspektiver integreres i undervisningen i skolens fag, bidrager det til at åbne skolen mod omverdenen, til elevernes oplevelse af mening med skolens fag og til at udvide elevernes mulighedshorisont om uddannelse, job og arbejdsliv.
Mange elever har allerede besluttet deres uddannelsesvalg inden 8. klasse. Derfor arbejder Erhvervsuddannelsernes år 2025 med at integrere uddannelse og jobperspektiver tidligere og på tværs af folkeskolens fag, bl.a. for at skabe gode grundlag for det valg af ungdomsuddannelse, som eleven skal træffe. Det gøres konkret ved at udvikle en inspirationsguide, der indeholder detaljerede beskrivelser af undervisningsforløb, hvor uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver både styrker den fagfaglige undervisning og øger elevernes udsyn mod uddannelse, job og arbejdsliv.
De konkrete eksempler på kvalitetsforløb går på tværs af skolens fag og klassetrin. Guiden rummer også korte inspirationstekster til lærere og uddannelsesvejledere, der peger på centrale forhold i arbejdet med at integrere uddannelse, job og arbejdslivsperspektiver i skolens fag.